Wednesday 13 March 2013

Ibubapa main peranan utama dlm menyokong anak yg menghadapi disleksia

Bertuah kita, kerana dia terpilih n sgt istimewa!

#Sekadar perkongsian,hrp bermanfaat.

Sebaik dapat keputusan smlm, kami beredar. Aku tgk suami akku kata 'abg mmg hebat!!'. Aku diam seribu bahasa sementara anak sulungku yg tak th ape2, suka akan segala pujian menyambung "cikgu tu kata abg hebat eh papa?! Tulah dia kata abg pandai tp abg tgk dia pangkah juga bila tanda kertas abg.Kenapa dia ckp ...mcmtu eh?". "Segan kat abg tu". Tiba2 keretaku yg dipandu suami diberhentikan oleh diperkarangan Hosp Pusrawi, nak menziarahi staff di hosp sambil diarahkan pdku jalan pulang ke rumah. Jam 11.00 mlm td baru selamat pulang, dr KLIA setelah selesai menjenguk rakan perniagaan yg akan berangkat ke luar negara. Jadual kerjanya penuh mcm biasa sedang aku di rumah mencari2 titik permulaan terbaik untukku mulakan hr esok.

Aku : Ayg, ayg tak rasa ape2 ke bila abg ada dislecsia dan discalculia tu?

(sgt cool menjawab pertanyaanku yg ingin pasti)
Suami : Abg sgt istimewa, bayangkan kanak2 lain menggunakan otak kiri utk menyelesaikan mslh, tp abg menggunakan otak kanan utk survive, corak pemikirannya mmg 'out of the box'. Org2 mcm ni mmg jarang bleh bekerja dgn org, dia akan ikut caranya. Kerja apa agak2 sesuai mcmtu bila besar nnt?

Aku : Kena jd boslah kalau tak bleh ikut cakap org.

Suami : Hah, btollah tu. Elbert Eistern, Ricard Branson, Walt Disney kenal?! Yg dekat Malaysia ni, Lee Kuan Yu tu smua disleksia dulu tp sape diorg hari ni??? Entah2 Muhammad Kamil Baharin pun sama kot tp tak pernah pergi test2 mcm nih dulu. Dapat juga merasa naik private jet (selorohnya padaku buat aku tersenyum).

*********
Pg ni, aku bangun dgn penuh berbekal semangat luar biasa. Rutin menarik nafas panjang menghirup udara segar dr baki hutan dibelakang jendela rumah sambil ku genggam tangan, menutup mata, mendapatkan aku satu rasa yg segar. Lantas terfikir, ada kurniaan 'KEISTIMEWAAN' terbaru pdku.Btol lah kawan2ku pernah cakap yg aku ni selalu dapat keistimewaan, dan sentiasa sgt bertuah. Ya..aku sgt bertuah!!! tegasku menghalang segala sangkaan negatif yg ingin bertandang.

Hikmah dr 'keistimewaan' ini, InshaaAllah aku lebih prihatin, lebih penyabar, lebih menyanyangi, lebih bertimbangrasa, dan yg menariknya aku dapat menambahkan ilmu pengetahuanku dlm segala perkara yg menyentuh ttg 'dylecsia dan dyscalculia'.

InshaaAllah selepas ini rakan2ku akan mendapat habuannya tak byk sedikit dr ku tanpa perlu tercari2 info dr pelbagai sudut, aku bersedia membantu kerana diri ini akan berusaha utk memahami segalanya dan mungkin perkara2 lain yg berkaitan dgn pembangunan pembelajaran dan minda kanak2. Aku amat bersemangat memulakan Aprilku!!! semangat mendapatkan ilmu tanpa perlu masa n dewan kuliah khusus utk semua ini, Alangkah bertuahnya aku!!!

#TERIMA KASIH KPD YG SENTIASA PRIHATIN! MOGA ALLAH MEMBALASNYA. ;)


No comments:

Post a Comment